Jautiesi sušiktai? Kaip pakelti save, kai sunku suvaldyti neigiamas emocijas

Laikui ir gyvenimui bėgant kiekvienas iš mūsų kartas nuo karto patiria ne visai tas emocijas, apie kurias norėtume garsiai kalbėti ar prisipažinti. Liūdesys, pyktis, nusivylimas. Nekalbame apie depresiją arba psichologinius sutrikimus, dėl kurių rekomenduojame nedelsiant kreiptis konsultacijai į specialistus, kurie galės priimti tam tikrus sprendimus, remiantis unikalia Tavo būkle.

Tačiau šiame straipsnyje aš pristatysiu tai, kas veikia daugeliui žmonių, susidūrus su nuotaikos šokinėjimais bei neigiamomis emocijomis ir suvokiant, kad tai tėra laikini emocijų pokyčiai, kurie didelės naudos neduoda, o kartais netgi kenkia.

Prieš pasidalinant 7 patarimais, kurie puikiai veikia, dar kartą noriu pabrėžti, kad ne visi jie gali padėti individualiai Tau, taip pat tai nėra medicininio pobūdžio metodikos. Tačiau tai veikė ir veikia tūkstančiams veiklių žmonių visame pasaulyje susidoroti su didžiulio gyvenimo ritmo ir iššūkių pertekliaus keliamomis emocijomis.

Verta paminėti (labai verta!), kad neigiamos arba “žemos” emocijos nėra absoliutus blogis.

Visuomet gyventi ypatingai pozityviai ir optimistiškai, be jokio liūdesio šešėlio gali arba budistų vienuolis, arba šizofrenikas. Niekada nesiekiu piešti utopinio paveikslo, kuriame kiekvienas iš mūsų dirba vienaragių ir gėlių laukuose, o visi sutinkami žmonės yra iš dangaus nužengę dievaičiai.

Veikloje reikia imtis tikro darbo bei išsipurvinti rankas, o pasaulis yra pilnas idiotų.

Bet jeigu šią akimirką jauti neigiamas emocijas ir supranti, jog šiuo metu nenori jų jausti ir efektyviau būtų nepasiduoti smegenų manipuliacijoms, dalinamės 7 praktiniais patarimais, kaip pasiekti balansą emociniame žaidime:

  1. Pasidaryk darbų sąrašą. Neretai jaučiame nusivylimą arba bejėgiškumo jausmą tuomet, kada turime gerokai per daug atsakomybių ir darbų, laukiančių mūsų laiko. Sudaręs rašytinį sąrašą, atpalaiduosi protą nuo visur skraidančių užduočių bei minčių ir galėsi racionaliau, tarsi iš šono, pažvelgti į savo įsipareigojimus. Nesijaudink dėl užduočių eiliškumo ar grupavimo, šiame etape svarbiausia išpilti ant popieriaus viską, kas Tave neramina arba sukelia tą nepageidaujamą stresą. Tuomet bus žymiai lengviau sukurti planą, kaip tos užduotys bus atliktos.

  2. Sudarius užduočių sąrašą, metas imtis veiksmo (juk nesitikėjai, kad užteks tik parašyti?!). Kaip konkrečiai imtis to veiksmo, priklauso nuo Tavęs ir nuo emocinės būsenos aspektų. Pavyzdžiui, gali pradėti nuo lengviausios, arba daugiausiai džiaugsmo keliamos užduoties, arba visiškai priešingai – pirmiausia atlikti pačią sunkiausią užduotį ir lengviau atsikvėpus judėti toliau. Svarbiausia pasiekti impulsą, kuris leis lengviau eiti per užduotis toliau ir leis dėmesiui susitelkti į veiksmą, o ne į neigiamą emociją.

  3. Judėk. Judėk ne tik per užduotis, bet ir fiziškai. Sportas yra vienas iš efektyviausių bet kokios blogos nuotaikos šalinimo būdų. Nepatinka kilnoti geležis? Eik pabėgioti. Bėgiodamas greitai prarandi kvapą? Šok į baseiną ir skirk valandą lėtam plaukiojimui. Vanduo per šlapias? Pasiimk kilimėlį, įsijunk jogos pradmenų pamoką ir pradėk daryti asanas. Joga per daug nuobodu? Susirask grupinę funkcinę treniruotę ir prakaituok su dar dešimtimi bendraminčių. Manau, idėją supratai – susirask, kas labiausiai skatina judėti ir pradėk. Svarbiausia neignoruoti šio punkto ir leisti endorfinams skleistis laisvai.

  4. Nueik į dušą ir atlik tiek higieninių procedūrų, kiek pavyksta prisiminti. Priklausomai nuo higienos kultūros ir lyties, procedūros, žinoma, gali labai skirtis, tačiau šio patarimo kertinis akmuo yra apsivalymas, kuris tarsi magiškai padeda nuplauti ne tik kūną, bet ir mintis bei emocijas. Jeigu netiki – pabandyk pats ir pajausi kardinalų skirtumą, kuris tiesiog savaime stums imtis veikso ir nesėdėti toje pačioje vietoje “smirdant” nereikalingomis emocijomis, tokiomis kaip bejėgiškumas.

  5. Muzika. Muzika daugeliui žmonių yra neatsiejama kasdienybės dalis, būdama stipriai susieta su mūsų išgyvenimais muzika kartu yra stiprus įrankis, siekiant valdyti savo emocinę būseną. Pagrindinius patarimus, kaip rezultatyviai tuo pasinaudoti kuriant sau pageidaujamas emocines būsenas, sudėjome į straipsnį čia.

  6. Kalbėk apie tai. Apie savo neigiamas emocijas pakalbėk su partneriu, draugu, kolega, tėvais ar bet kuo, kas gali Tave suprasti ir padėti pažiūrėti į situaciją iš kitos perspektyvos. Neretai daugybę kartų pergalvodami tas pačias mintis mes papuolame į kilpą, iš kurios vieniems išeiti tampa labai sunku. Nešališkas kito žmogaus sakinys gali iššauti Tave iš bejėgiškumo būsenos, kuri galbūt net neturi jokio rimto pagrindo, o tėra pervargimo pasekmė.

  7. Gauk pakankamai poilsio. Nuo per greito gyvenimo ritmo, darbų pertekliaus, spaudimo iš vidaus (asmeninės ambicijos) ar aplinkos (artimieji ar kolegos darbe), neturintis tam tikrų įgūdžių žmogus gali labai greitai palūžti. Ne kiekvienas turime tokią darbo etiką kaip Gary, tačiau to ir nereikia. Skirkite kiekvieną naktį bent po 6-7 valandas miegui, stenkites sveikiau maitintis (sumažinti cukraus vartojimą, gerti 2-3 litrus vandens, vengti perdirbto maisto ir t.t.), ir nedirbkite per dieną po 10 valandų, jeigu matote, kad dienos pabaigoje norite tik kristi į lovą veidu į žemę ir nesikelti artimiausią dešimtmetį.

Išmokę naudotis šiais patarimais galėsite nesunkiai ir sparčiai persijungti emocinę būseną iš neigiamos bent jau į neutralią, kuri padės “get the sh*t done”.

Tiesa, nepapulikte į pozityvumo ir optimizmo spąstus, nenukrypkite į kraštutinumus, ir kartais jausdamiesi liūdnai, galbūt netgi sąmoningai tiesiog kelias valandas paliūdėkite. Taip bus lengviau išlaikyti emocinį balansą ir išvengsite rizikos vieną dieną tiesiog “sprogti”.