Kaip stiprinti savo emocinę kompetenciją ir įvaldyti vidinę energiją

Emocijos ir vidinė energija yra visur. Kartais jaučiatės prislėgti ir net nenorite ryte pakilti iš lovos, o kartais jėgų ir motyvacijos yra tiek, jog užduotis gliaudote kaip riešutus ir pasiekiate vieną tikslą po kito. Regis, jog emocijos ir energija mus valdo, tačiau ar gali būti priešingai?

Tikrai gali ir savo emocinę būseną bei vidinę energiją galime valdyti bei kurti patys sąmoningu pasirinkimu. Apie tai STRONG.lt podcast pokalbio metu kalbėjo verslininkas ir profesionalus lektorius Arnas Markevičius. “Mes mėgstam tuos žmones, kurie turi daug energijos, tačiau tuos, kurie turi išskirtinį kiekį vidaus energijos, mes dieviname” – teigia jis. Asmenybės, sugebančios kontroliuoti savo emocinines būsenas bei susikurti ypatingą vidinę energiją, yra tos, kurioms mes leidžiame uždirbti milijonus ir pasiekti aukščiausias pareigas darbe.

“Nuo mūsų energijos kiekio priklauso ir mūsų rezultatai”,- neabejoja Arnas, toliau atvirai pasidalindamas savo patirtimi. Pasak sėkmingo verslininko, buvo laikotarpis, kuomet jis turėjo labai gerus pardavimų įgūdžius ir nuoširdžias intencijas padėti klientui, tačiau pasiekdavo bei uždirbo mažiau negu kai kurie, kurie neturi tokių įgūdžių. Natūraliai kildavo nusivylimas, kurio Arnas nemokėjo paaiškinti, tačiau laikui bėgant pradėjo kelti sau klausimą – ką tie žmonės daro kitaip? Lankantis įvairiuose mokymuose ir seminaruose, dažniausiai tarptautiniuose, paaiškėjo, jog tų žmonių, kurie pasiekia išskirtinius rezultatus, vidinės energijos kiekis yra visiškai kitoks.

Tai lėmė pasikeitųsi verslininko dėmesį – jis pradėjo nuosekliai treniruoti savo vidinę energiją specialiomis metodikomis, kurių išmoko. Ir tai davė savo vaisių – pasak Arno, pradėjus treniruoti savo vidinę energiją ir emocines būsenas, per metus jo rezultatai augo 5 kartus greičiau nei per dešimtmetį prieš tai.

“Vidinė energija yra tai, kas išskiria aukščiausio lygio pasiekimus nuo tiesiog gerų”,- teigia STRONG.lt projekto autorius Tomas Lekavičius. Dažniausiai maži įpročių, požiūrio bei veiksmų skirtumai suvaidina lemiamą vaidmenį, kai kalbame apie aukščiausių tikslų pasiekimą ilguoju laikotarpiu. Šiam teiginiui geriau suprasti Tomas pateikia žinomą palyginimą apie golfo žaidimą: jeigu pakeisite savo smūgio trajektoriją vos vienu laipsniu, tai pačiame trumpiausiame atstume skirtumas bus nedidelis, tačiau įsivaizduokite, kokį milžinišką skirtumą gali sukurti tas vieno laipsnio pokytis kelių šimtų metrų atstumu. “Lygiai tokį pat reikšmingą pokytį gali sukurti ir nedideli kasdieniniai įpročiai keletos metų ir daugiau laikotarpiu” – neabejoja Tomas Lekavičius.

Tačiau kaip emocinių būsenų ir vidinės energijos ugdymu galėtų užsiimti kiekvienas, kuris jaučia pasiekęs rezultatų “lubas” arba norintis gyventi stipresnį gyvenimą, galbūt netgi įkvėpti kitus žmones? Dalinamės 3 aspektais, kurie yra svarbiausi, norint pakeisti savo emocinę būseną ir treniruoti vidinę energiją:

  1. Fiziologija. Kūno padėtis ir išraiška emocinei būsenai daro didelę įtaką. Pakeitus pasyvią kūno padėtį į aktyvią, galima taip pat lengvai pakeisti ir savo savijautą. Pavyzdžiui, jeigu sėdite panarinę galvą, atsistokite ir energingai pavaikščiokite po kambarį, įsijunkite savo mėgstamos muzikos visu garsu ir pašokite, atlikite energingus fizinius pratimus ir pan. Mokslinio tyrimo metu buvo įrodyta, jog pastovėjus porą minučių vadinamojoje “Supermeno pozoje” (kojos pečių plotyje, rankos įremtos į klubus, krūtinė išpūsta, galva šiek tiek pakelta į viršų), smegenyse pasikeičia hormonų pusiausvyra, lemianti mūsų nuotaiką bei pasiruošimą veiksmui. Tokiu būdu jūs visu savo kūnu siųsite smegenims signalą, kad jaučiatės gerai, ir kad turite daugiau jėgų.

  2. Žodžiai. Jais naudojamės ne tik bendraudami su kitais žmonėmis, bet ir su savimi pačiu. Jeigu vidinis žodynas bus negatyvus, žeminantis, piktas ar persmelktas baimės, išorėje sėkmės ir puikių rezultatų susikurti nepavyks. Reikia nepamiršti, kaip mes reaguojame į dirgiklius – ar aptaškius pro šalį važiuojančiam automobiliui mes nusijuokiame iš situacijos, ar įsijungiame ekspresyvų kitos kalbos žodyną. Verta nepamiršti, kad motyvuojantys, linksmi ir gerai nuteikiantys žodžiai ilguoju laikotarpiu sukurs mąstymo įprotį, kuris leis susidoroti su vis sudėtingesniais dirgikliais ir stresinėmis situacijomis.

  3. Dėmesys. Svarbiausias iš visų 3 aspektų. Kur sutelkiame savo mintis, kur yra jų centras? Jeigu dėmesį susitelkiate į blogus įvykius, į neigiamas jų pasekmes, į nesėkmes, į kitų žmonių neigiamus komentarus ir pan., bus labai sunku net ir su puikia fiziologija bei pačiu optimistiškiausiu žodynu pakeisti savo savijautą ir motyvuoti save imtis veiksmų. Žvelgiant iš visiškai praktinės perspektyvos, galima nesunkiai pastebėti, jog sprendimų kokybė yra visiškai kitokia, kai minčių centras yra teigiamos arba neigiamos bet kokios situacijos pusės. Lengviausia tai pamatyti savo paties patirtyje – paklauskite savęs, kaip gerai galėjote vertinti aplinkybes ir įvykius, kai jautėtės prislėgti, pykti ar liūdni ir kai jautėtės ramūs, linksmi ar užtikrinti. Skirtumas daugiau negu akivaizdus.

Reikia nepamiršti, kad geriausiai įgūdžiai vystomi praktikos pavidalu, o  tam skirtos vidinės energijos ir emocinių būsenų treniruotės. O juk norint treniruotis efektyviai, reikia tai daryti nuosekliai, reguliariai ir su aiškiu tikslu. Susiraskite savo individualų būdą gerinti fiziologijai, gludinti žodyną, aštrinti dėmesiui ir nejučia ilgainiui pastebėsite, kaip prisiimate dar daugiau atsakomybės už savo gyvenimą bei džiaugiatės vis kylančiais rezultatais.