Stresas ir muzika: 4 žingsniai emocinių būsenų valdymui

Muzika daugeliui žmonių yra neatsiejama kasdienybės dalis. Būdama stipriai susieta su mūsų išgyvenimais muzika kartu yra stiprus įrankis, siekiant valdyti savo emocinę būseną.

Fiziologiškai, girdimi garsai gali sulėtinti širdies ritmą, sumažinti kraujo spaudimą, atpalaiduoti raumenis bei padėti sureguliuoti streso hormonų pusiausvyrą kūne.

Tačiau muzika gali būti naudojama ne tik poilsiui. Plačiai mokslo pasaulyje žinomas vadinamasis “Mocarto efektas”, kuris teigia, jog klausantis Mocarto muzikos gerėja atmintis. Kalifornijos universiteto mokslininkai pastebėjo, kad studentų egzaminų rezultatai ženkliai pagerėjo, kai jie mokydamiesi klausydavosi Mocarto muzikos, lyginant su kitais studentais, kurie klausydavosi įprastų atpalaiduojančių melodijų, ar mokydavosi visiškoje tyloje.

Konkretus muzikos efektas skiriasi kiekvienam žmogui individualiai, tačiau šiame straipsnyje apžvelgsime bendrinius faktorius, lemiančius muzikos galią bei pristatysime, kaip jais pasinaudoti siekiant kontroliuoti savo neigiamas emocijas, tarp jų ir stresą.

Neretai jausdamiesi pavargę, pikti ar liūdni, žmonės yra linkę arba visiškai nesiklausyti muzikos (laikydami tokią veiklą tiesiog laiko švaistymu), arba pasirinkti ją pagal nuotaiką (jeigu jaučiamas pyktis, klausomasi ”sunkiosios muzikos”, jeigu liūdna – pirmenybė teikiama slogioms, dramatiškoms melodijoms).

Tačiau tik kai kurie iš mūsų suvokia, kad per dažnas liūdesys ar pyktis gali būti valdomas visiškai priešinga muzika.

Kaip praktiškai pritaikyti muziką, siekiant valdyti savo emocinę būseną, ir nepasiduoti neigiamoms mintims?

Metodas pasinaudoti muzika, kuriant emocinę savijautą yra plačiai naudojamas daugelyje skirtingų veiklos sričių – profesionalūs atletai susikaupia prieš svarbius startus, pacientai atsipalaiduoja bei nurimsta laukdami operacijų, įtemptą gyvenimo ritmą turintys profesionalai atsiriboja nuo aplinkos ir leidžia protui veikti kūrybiškai. Pažvelkime, kaip šia technika galite pradėti naudotis jau šiandien:

  1. Susidarykite sąrašą emocinių būsenų, kurių jums gali prireikti. Pagal šias savijautas bus sudaryti garso takeliai, tai gali būti, pavyzdžiui:
    Geros nuotaikos būsena (laimė, džiaugsmas);
    Energinga būsena (įkvėpimas, motyvacija, ryžtas);
    Susikaupimo būsena (dėmesio sutelkimas, atidus darbas);
    Ramybės būsena (poilsis, atsipalaidavimas);

  2. Kadangi dažnas iš mūsų jau turi savo mėgiamos muzikos garso takelius bent kažkokiu formatu (Youtube, Spotify, iTunes ar Soundcloud), pradėsime nuo dainų, esančių juose. Jeigu tokių takelių neturite, nesunkiai juos susikurkite toje platformoje, kuria mokate naudotis. Pasirinkite dainas ir pradėkite jų klausytis, šalia pasidėję emocinių būsenų sąrašą, ir priskirkite kiekvieną mėgstamą dainą prie vienos iš kategorijų, neskubėkite ir pasistenkite kuo stipriau išjausti tą emociją, kurią jums suteikia muziką.

  3. Sudarę muzikos takelius dabar būsite pasiruošę bet kada patekti į tokią emocinę būseną, kurios tuo metu pageidaujate. Rekomenduojame konkrečios būsenos dainas pasiklausyti bent 5-10 minučių, arba bent dvi dainas, kadangi dažniausiai vienos dainos pilnai emocijai išjausti neužtenka, ypač jeigu pradedate jos klausytis būdami visiškai kitokios nuotaikos (pavyzdžiui, jautėte pyktį ant suerzinusio kolegos darbe, ir norite nurimti, atsipalaiduoti).

  4. Kaip ir kiekvienam naujam įpročiui, taip ir muzikos klausymui siekiant įvesti save į tam tikrą emocinę būseną, reikia laiko. Tačiau gaunama ilgalaikė nauda neabejotina – sparčiai įveiksite nepageidaujamas emocijas, greičiau susikaupsite darbui ir lengvai įgausite daugiau momentinio įkvėpimo. Raktinis žodis praėjusiame sakinyje yra “ilgalaikė nauda” – todėl nepamirškite, jog nuoseklumas yra kertinis faktorius.

Pavyzdžių yra tūkstančiai, tačiau svarbiausia yra rasti savo stilių, savo unikalų efektyviausią muzikos panaudojimo būdą.

Nepamirškite, kad tik nuoseklumas ir tolygus muzikos naudojimas padės dar labiau padidinti šios metodikos naudą ir atnešti norimų rezultatų žymiai efektyviau negu vienkartiniai pabandymai.

Išbandykite muziką, veikdami savo emocinę būklę ir padėsite patys sau, naudojant minimalų kiekį vidinės energijos..